www.ATIsk.szm.sk

 

 

 Správy

 Testy

 Galéria

* Pretaktovanie

 Ovládače

* Poradňa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Hlavná stránka

 

ManLi Radeon 9000 - konkurent GeForce 4 MX

Vždy sa nájde tá pravá chvíľa na výmenu, alebo upgrade svojho miláčika (teraz myslím PC:-). Ak nemáme dostatok vôle, alebo financií na výmenu celého počítača siahame po tej druhej možnosti. Jedným z najčastejších zmien, býva výmena procesora, alebo grafickej karty. Ja som sa rozhodol pre kúpu novej grafickej karty. Prvú grafiku, čo som mal bola TNT2 Pro s 32MB pamäte. Skvelo mi slúžila celé dva roky. V máji minulého roku som sa ju rozhodol vymeniť za niečo lepšie. Pod ruku mi vtedy prišla MSI GeForce 4 MX 420 64MB. Plná podpora DirextX 7 a HW transformácie a osvetlenie bolo to, čo som žiadal aj dostal. Lenže mne sa zase málilo a tak som predal MX-ku a zakúpil som si novú grafickú kartu - ManLi Radeon 9000. A tú vám teraz predstavím.

Už dávnejší čas nie je nVidia jediným lídrom v oblasti  3D akcelerátorov pre platformu IBM-PC. Takže aj zo mňa, neoblomného fanúšika AMD a nVidie sa vykľul zradca a zaobstaral som si grafický akcelerátor od najväčšieho rivala - kanadskej ATI. Výrobcom je hongongský ManLi, teda neznačková firma, ktorá sa zaoberá výrobou periférií pre PC. Dávnejšie som počul o problémoch s používaním jej produktov, najmä slabé ovládače, nekompatibilita, slabý výkon atď... Ja som si ale povedal svoje a hop, už som bol o tri tisícky lahší.

Trieda Radeon 9000 prebrala "žezlo" low segmentu 3D grafických kariet ATI.Nahradila teda triedu 7xxx, ktorá svojimi parametrami a výkonom nestačila na low-end nVidie. Teda najmä výkonom, lebo aj trieda GeForce 4 MX nie je svojimi parametrami nič svetoborné: iba DirectX 7, bez environmental bumpmappingu atď. Kódové označenie čipu je RV250, Radeon 8500 má RV200, ale v podstate sú to rovnaké čipy, dokonca aj ATI uznala, že Radeon 8500 je výkonnejší ako 9000 a tak sa bude predávať pod označením 9100.Takže teda, čo je vlastne Radeon 9000 zač?

ManLi Radeon 9000 sa nachádza v celkom peknej krabici. Karta je celá čierna a hliníkový chladič na čipe je efektne modrý. Čierno-modrá kombinácia dodáva karte luxusný dojem. na povrchu karty nie je nič zaujímavé, jediné čo sa dá spomenúť je to, že pamäte sú Etrontech. Karta má tri výstupy, na klasický analógový monitor, DVI výstup pre LCD a plasma monitory a S-VHS výstup s príslušnou redukciou pre TV-výstup. V krabici som okrem redukcie našiel iba CD s ovládačmi, ktoré neboli najnovšieho vydania a inak nič, ani len manuál.

ManLi Radeon 9000

-GPU ATI Radeon 9000 250MHz
-128 bit 64 MB DDR Etrontech pamätí taktovaných na 200MHz (400MHz DDR)
-15 pin D-SUB, DVI a S-VHS výstup
-AGP 1x/2x/4x (rev 1.00, 2.00)
-aktívny chladič

GPU ATI Radeon 9000

-RV 250 taktované na 250MHz
-4 paralelné rendering pipelines (veľmi rýchle pipelines posúvajú animované polygóny s Vertex
shaderu do Pixel shaderu, kde sú na ne aplikované rôzne efekty)
-Charisma engine II: hardvérové transformácie a osvetlenie druhej generácie,
1.1 miliardy pixelov/sekunda, 43 miliónov polygónov/sekunda
-technológia Smartshader - plá podpora grafického rozhrania API DirectX 8.1 od Microsoftu.
Pixel Shader ver. 1.4 podpruje 22 programovateĺných inštrukcií a aplikáciu 6 textúr na raz.
Pixel shaderslúži na vytvorenie realistickýc povrchov (voda, koža) vďaka tomu, že pomáha tieňovať pixele.
Vertex Shader ver. 1.1 so 128 možnými inštrukciami
-plná podpora API OpenGL 1.3
-SMOOTHVISION je technológia založená na supersamlingu použitá už pri Radeon 8500. Nedosahuje taký výkon ako napríklad
antialiasing pri kartách nVidia, ale naopak ponúka oveľa lepšiu kvalitu obrazu. Možné sú nastavenia 2x/3x/4x/5x/6x a Quality, alebo
Performance. Pri performance sa zvýši rýchlosť, ale zníži sa kvalita. Takisto v Smoothvision je zahrnutá aj podpora anizotropického
filtrovania textúr, čo je najkvalitnejšie aj najnáročnejšie filtrovanie. Možné sú nastavenia 2x/4x/8x/16x
-HYPERZ II ponúka hardvérovú kompresiu dát v Z-bufferu a rýchle vymazanie Z-bufferu s nárastom priepustnosti až o štvrtinu
-TRUFORM Táto technológia sa objavila prvý krát u Radeon 8500 a slúži na vernejšie vykresľovanie oblých objektov. S použitím
tejto technológie v hrách sa dosiahne rovnaké zaoblenie objektov ako s použitím vyššieho počtu polygónov s oveľa menším prepadom výkonu.

Výpis 3D funkcií z 3DMark 2001SE:


AGP Texturing, Edge Antialiasing, Hardware Transform and Lighting, Positional Lights, Subpixel Accurate Rasterizing, Stencil Buffers, Range Fog, Table Fog, Vertex Fog, W-Fog, Specular Gouraud Shading, Anisotropic Filtering, Bilinear Filtering, Point Sampling, Trilinear Filtering, Additive Texture Blending, Dot3 Texture Blending, Multiplicative Texture Blending, Subtractive Texture Blending, Environmental Bump Mapping, Environmental Bump Mapping With Luminance, Cube Mapping, Factor Alpha Blending, Vertex Alpha Blending, Texture Alpha Blending, Texture Clamping, Texture Mirroring, Texture Wrapping, Rendering to a Window, Mipmap LOD Bias Adjustment, Projected Textures, Volume Textures, Point Primitive Support, Full-Screen Anti-Aliasing, DXT Compressed Textures

VIDEO FUNKCIE

FULLSTREAM - nová funkcia použitá pri 9x00-kach. Slúži na zlepšenie kvality streamovaného videa, napr. z internetu. Túto funkciu podporuje napríklad Real player
VIDEO IMMERSION II spolu s hardvérovým dekódovaním MPEG- a podporou iDCT a motion compensation slúžia na prehrávanie DVD vo vysokých rozlíšeniach s malou spotrebou výkonu CPU
Ďalej GPU Radeon 9000 podporuje rôzne druhy filtrovania, konverzií farebných kanálov, hardvérového dekódovania a iných funkcií pre prehrávanie videa.
 

VÝSTUPY

-karta podporuje 2 výstupy na monitor, príp. LCD (dualhead) s možnosťou rozdielneho nastavenia rozlíšenia a obnovovacích frekvencií.
-Duálny 400MHz integrovaný RAMDAC s 10-bitovou farebnou paletou na každý kanál (10-bit bol prvýkrát použitý u Matrox Parhelia, klasicky býva 8-bit)
-Integrovaný 165MHz DVI TMDS transmitter
-TV-výstup s maximálnym rozlíšením 1024x768
-podpora softcéru HYDRAVISION pri nastavovaní výstupov

 

NVIDIA GF4 Ti 4200

Radeon 8500

Radeon 9000 Pro

Radeon 9000

Technológia čipu

256-bit

256-bit

256-bit

256-bit

Priepustnosť pamäte

8,2 GB/s

8,8 GB/s

8,8 GB/s

6,4 GB/s

AGP

1x/2x/4x/8x pri novej sérii 4200

1x/2x/4x

1x/2x/4x/8x

1x/2x/4x/8x

Pamäť

64/128MB

64/128MB

64/128MB

64MB

GPU frekvencia

250 MHz

275 MHz

275 MHz

250 MHz

frekvencia pamätí

(514) MHz 64MB
(444) MHz 128MB

MHz 275 (550)

MHz 275 (550)

MHz 200 (400) MHz

Vertex Shader

2

2

2

2

Pixel Pipelines

4

4

4

4

Textúrovéjednotky na pipeline

2

2

1

1

Počet textúr na textúrovú jednotku

4

3

6

6

Verzia Vertex Shadera

1.1

1.1

1.1

1.1

Verzia Pixel Shadera

1.3

1.4

1.4

1.4

DirectX

8.0

8.1

8.1

8.1

Optimalizácia pamätí

LMA II

Hyper Z II

Hyper Z II

Hyper Z II

Počet výstupov

2

2

2

2

RAMDAC

2 x 350 MHz

2 x 400 MHz

2 x 400 MHz

2 x 400 MHz

TV-výstup a DVD

Aj bez použitia softvéru Hydravision sa výstup správal "slušne". Testoval som TV-výstup na grafickej karte MSI GeForce Ti 200 64MB, ale musím povedať, že na Radeon 9000 je lepší. Na Ti 200 sa nedala nastaviť vôbec obnovovacia frekvencia a aj obraz sa mi zdal subjektívne trochu horší. Prehrávanie DVD je na úrovni, ako býva u ATI zvykom už od triedy Rage128.

Pretaktovanie

Pretaktovával som pomocou programu Powerstrip od tchajwanských Entech. Jadro čipu sa mi podarilo zdvihnúť na 280MHz stabilne z 250MHz a pamäť na 230MHz z 200MHz. Nie je to nič moc, ale na výkone sa to taktiež veľmi neprejavilo. Jediné čo sa prejvilo bolo vaäčšie množstvo artefaktov, t.j. grafických chýba, ako zle umiestnené pixely, alebo polygóny. 

 

 

TESTY

Testoval som trochu netradične. Kartu som si vyskúšal aj na svojej osobnej mašinke (PC1), aby sa mohli orientovať napríklad aj tí, ktorí majú podobný stroj a checle by upgradovať. Takisto som samozrejem testoval aj na nošom stroji (PC2), kde som urobil viacej testíkov.

PC1

CPU AMD Athlon 600MHz SLOT A 6@100MHz FSB
MB Acorp 7VIA71A KX133 chipset
256MB SDRAM 100MHz PQI 2x128MB
HDD Western Digital Caviar 15,3GB 5400rpm ATA66
CD-ROM TEAC CD540E
integrovaná zvuková karta VIA AC'97 codec

Windows ME SK (DMA zapnuté, VIA 4in1 4.45 Hyperion, ATI Catlayst 3.0, AGP 4x )

PC2

CPU AMD Athlon XP 2000+
MB Microstar KT266Pro 2
256MB DDRAM 266MHz PQI 1x256MB
HDD Maxtor Diamax 20GB 5400rpm ATA66
CD-R/RW Teac 40x/24x/10x
DVD Sony 16x/10x
integrovaná zvuková karta Avance AC'97 codec

Windows ME SK (DMA zapnuté, VIA 4in1 4.45 Hyperion, ATI Catlayst 3.0, AGP 4x )

PC1 3D Mark 2001SE

-3D Mark 2001 SE od madonion.com patrí medzi najvýznamnejšie sharewarové syntetické benchmarky pre PC využívajúce DirectX 8.1 funkcie. Perfektná grafika, veľa nastavení, systémové informácie a pohodlné ovládanie. Takto by sa dal zhrnúť 3D Mark. A ešte k tomu možnosť porovnania s ostatnými testovanými mašinami na nete. Jediný test, ktorý som robil na svojom stroji, ale s rôznymi nastaveniami. Nastavenia, ktoré sa opakovali, sú tieto: 32 bitová farebná hĺbka a textúry, triple buffer, 24-bitový Z-buffer, hardvérové transformácie a osvetlenie a komprimované textúry. Menilo sa rozlíšenie a nastavenie anti-aliasingu.

 

800x600

1024x768

1280x1024

No FSAA

3724

3532

3276

2x FSAA

2939

2558

2041

4x FSAA

2428

1674

1166

Ako vidieť, nie je to bohviečo. Výkon procesora brzdí výkon grafickej. Pri použití antialiasingu rapídne klesá výkon. No čo už, 600MHz je už iba kalkulačka.

Urobil som si aj jeden pokus. Pretaktoval som Athlona na 666MHz (diabol=111MHz FSPx6 multiplikátor). Nainštaloval som Win XP, ovládače a nastavenia systému boli rovnaké. Tu je výstup z 3D Marku:

RESULTS
3DMark Score 3976
Game 1 - Car Chase - Low Detail 52.0 fps
Game 1 - Car Chase - High Detail 15.5 fps
Game 2 - Dragothic - Low Detail 73.8 fps
Game 2 - Dragothic - High Detail 37.2 fps
Game 3 - Lobby - Low Detail 59.2 fps
Game 3 - Lobby - High Detail 25.0 fps
Game 4 - Nature 28.6 fps
Fill Rate (Single-Texturing) 545.1 MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing) 994.2 MTexels/s
High Polygon Count (1 Light) 16.7 MTriangles/s
High Polygon Count (8 Lights) 4.5 MTriangles/s
Environment Bump Mapping 100.0 fps
DOT3 Bump Mapping 67.8 fps
Vertex Shader 53.0 fps
Pixel Shader 90.9 fps
Advanced Pixel Shader 57.7 fps
Point Sprites 15.4 MSprites/s
 

Oproti predošlému testu sa výsledok zvýšil o takmer 500 bodov a dosahuje hranicu magických 4000 bodov (aspoň pre mňa...). Veľmi pekné sú výsledky DirectX 8 a 8.1 testov - 90 obrázkov v Pixel Shaderi je slušné číslo.

Dosť bolo zábavy so starou mašinou. Nsadzujeme niečo lepšie. PC2

AquaMark 2.1

Nesyntetický herný benchmark z hry Aquanox založenej na krass engine. Ako jedna z prvých hier podporovala DirectX 8 funkcie ako napríklad pixel shader. Hra má veľmi peknú grafiku, objavujú sa tu realtimové nasvietenie a tiene. Inak ovládače pre grafické nVidia sú 40.79.

AquaMark

800x600

1024x768

1280x1024

1600x1200

GeForce2 MX 400 32MB

17.5

12.9

7.8

3,1

GeForce4 MX 420 64MB

20.1

15.1

10.1

7.9

Radeon 7500 64MB

23.9

20.3

14.2

10,1

Radeon 8500 64MB

46.9

42.7

30,3

21.9

Radeon 9000  64MB

43.4

38.9

27.8

19.9

GeForce3 Ti 200 64MB

50.3

37.9

28.8

23.7

GeForce 3 Ti 500 64MB

59,2

51.4

36.1

27.2

GeForce4 Ti 4200  128MB

58.5

45.8

31.2

24.3

GeForce4 Ti 4600 128MB

61,9

52.3

39.2

28.1

Výkon v tejto hre je porovnateľný s Radeon 8500. Zaujímavý je výkonnostný rozdiel medzi GeForce 3 Ti 500 a GeForce 4 Ti 4200/4600. Test som viackrát opakoval a stále sa objavovali rovnaké výsledky. GeForce 2/4MX a ARdeon 7500 nemajú šancu. Chýba podpora DirectX 8 v hardvéri.

Quake III: Arena

Najklasickejší a najpoužívanejší OpenGL benchmark. Veď kto by nepoznal Quake III? Aj ten najzarytejší odporca FPS  strielačiek o ňom musel aspoň počuť. Pužil som klasické timedemo 001 a nastavenia High Quality.

Quake III

800x600

1024x768

1280x1024

1600x1200

GeForce2 MX 400

86.2

52.5

32.1

22,9

GeForce4 MX 420

124.2

84.7

51.8

31.8

Radeon 7500

149.7

95.7

64.4

43.3

ATI Radeon 9000

182.9

156.5

109.8

72.7

Radeon  8500

174.4

149

111.1

76.7

GeForce3 Ti 200

176.3

153

113.2

79.8

GeForce3 Ti 500

181.3

175.4

138.9

103.2

GeForce4 Ti 4200

185.4

179.2

141.6

107.5

GeForce4 Ti 4600

189.8

181.5

159.2

129.2

Ako sa zdá, rýchlosť Radeon 9000, klesá priamo úmerne s rozlíšením. Pri 800x600 dýcha na päty aj najrýchlejším GeForce 4, ale už pri 1600x1200 ledva dobieha Radeon 8500.

3D Mark 2001 SE

3D Mark 2001SE

800x600

1024x768

1280x1024

1600x1200

GeForce2 MX 400

3758

2748

1625

1021

GeForce4 MX 420

4748

3593

2449

1512

Radeon 7500

4765

4237

3321

2512

GeForce3 Ti 200

6626

6113

5033

3921

Radeon  8500

7545

6540

 

 

 

Zdroj: www.pc.sk