|
ManLi Radeon 9000 - konkurent GeForce 4
MX
Vždy sa nájde tá pravá
chvíľa na výmenu, alebo upgrade svojho miláčika
(teraz myslím PC:-). Ak nemáme dostatok vôle, alebo financií na výmenu
celého počítača siahame po tej druhej možnosti. Jedným z najčastejších
zmien, býva výmena procesora, alebo grafickej karty. Ja som sa rozhodol pre
kúpu novej grafickej karty. Prvú grafiku, čo som mal bola TNT2 Pro s 32MB
pamäte. Skvelo mi slúžila celé dva roky. V máji minulého roku som sa ju
rozhodol vymeniť za niečo lepšie. Pod ruku mi vtedy prišla MSI GeForce 4 MX
420 64MB. Plná podpora DirextX 7 a HW
transformácie a osvetlenie bolo to, čo som žiadal aj dostal. Lenže mne sa
zase málilo a tak som predal MX-ku a zakúpil som
si novú grafickú kartu - ManLi Radeon 9000. A tú vám teraz predstavím.
Už dávnejší čas nie je
nVidia jediným lídrom v oblasti 3D akcelerátorov pre platformu
IBM-PC. Takže aj zo mňa, neoblomného fanúšika AMD a nVidie
sa vykľul zradca a zaobstaral som si grafický akcelerátor od najväčšieho
rivala - kanadskej ATI. Výrobcom je hongongský
ManLi, teda neznačková firma, ktorá sa zaoberá výrobou periférií pre PC.
Dávnejšie som počul o problémoch s používaním jej produktov, najmä slabé
ovládače, nekompatibilita, slabý výkon atď... Ja som si ale povedal svoje a hop, už som bol o
tri tisícky lahší.
Trieda Radeon 9000
prebrala "žezlo" low segmentu 3D
grafických kariet ATI.Nahradila teda triedu 7xxx,
ktorá svojimi parametrami a výkonom nestačila na low-end
nVidie. Teda najmä výkonom, lebo aj trieda
GeForce 4 MX nie je svojimi parametrami nič svetoborné: iba DirectX 7, bez environmental bumpmappingu
atď. Kódové označenie čipu je RV250, Radeon 8500 má RV200, ale v podstate
sú to rovnaké čipy, dokonca aj ATI uznala, že Radeon 8500 je výkonnejší ako
9000 a tak sa bude predávať pod označením 9100.Takže teda, čo je vlastne
Radeon 9000 zač?
ManLi Radeon 9000 sa
nachádza v celkom peknej krabici. Karta je celá čierna a hliníkový chladič
na čipe je efektne modrý. Čierno-modrá kombinácia dodáva karte luxusný
dojem. na povrchu karty nie je nič zaujímavé, jediné čo sa dá spomenúť je
to, že pamäte sú Etrontech. Karta má tri výstupy,
na klasický analógový monitor, DVI výstup pre LCD a plasma
monitory a S-VHS výstup s príslušnou redukciou pre TV-výstup.
V krabici som okrem redukcie našiel iba CD s ovládačmi, ktoré neboli
najnovšieho vydania a inak nič, ani len manuál.
ManLi Radeon 9000
-GPU ATI Radeon 9000
250MHz
-128 bit 64 MB DDR Etrontech pamätí taktovaných
na 200MHz (400MHz DDR)
-15 pin D-SUB, DVI a S-VHS výstup
-AGP 1x/2x/4x (rev 1.00, 2.00)
-aktívny chladič
GPU ATI Radeon 9000
-RV 250 taktované na
250MHz
-4 paralelné rendering pipelines
(veľmi rýchle pipelines posúvajú animované
polygóny s Vertex
shaderu do Pixel shaderu, kde sú na ne aplikované rôzne efekty)
-Charisma engine II: hardvérové transformácie a
osvetlenie druhej generácie,
1.1 miliardy pixelov/sekunda, 43 miliónov
polygónov/sekunda
-technológia Smartshader - plá
podpora grafického rozhrania API DirectX 8.1 od Microsoftu.
Pixel Shader ver. 1.4 podpruje 22 programovateĺných
inštrukcií a aplikáciu 6 textúr na raz.
Pixel shaderslúži na
vytvorenie realistickýc povrchov (voda, koža)
vďaka tomu, že pomáha tieňovať pixele.
Vertex Shader ver. 1.1
so 128 možnými inštrukciami
-plná podpora API OpenGL 1.3
-SMOOTHVISION je technológia založená na supersamlingu
použitá už pri Radeon 8500. Nedosahuje taký výkon ako napríklad
antialiasing pri kartách nVidia, ale naopak
ponúka oveľa lepšiu kvalitu obrazu. Možné sú nastavenia 2x/3x/4x/5x/6x a Quality, alebo
Performance. Pri performance
sa zvýši rýchlosť, ale zníži sa kvalita. Takisto v Smoothvision
je zahrnutá aj podpora anizotropického
filtrovania textúr, čo je najkvalitnejšie aj najnáročnejšie filtrovanie.
Možné sú nastavenia 2x/4x/8x/16x
-HYPERZ II ponúka hardvérovú kompresiu dát v Z-bufferu
a rýchle vymazanie Z-bufferu s nárastom
priepustnosti až o štvrtinu
-TRUFORM Táto technológia sa objavila prvý krát u Radeon 8500 a slúži na
vernejšie vykresľovanie oblých objektov. S použitím
tejto technológie v hrách sa dosiahne rovnaké zaoblenie objektov ako s
použitím vyššieho počtu polygónov s oveľa menším prepadom výkonu.
Výpis 3D funkcií z
3DMark 2001SE:
AGP Texturing, Edge Antialiasing, Hardware Transform
and Lighting, Positional
Lights, Subpixel Accurate Rasterizing, Stencil Buffers, Range Fog, Table Fog, Vertex Fog, W-Fog, Specular Gouraud Shading, Anisotropic Filtering, Bilinear Filtering, Point Sampling, Trilinear Filtering, Additive Texture Blending, Dot3 Texture Blending, Multiplicative Texture Blending, Subtractive Texture Blending, Environmental Bump Mapping, Environmental Bump Mapping With Luminance, Cube Mapping, Factor Alpha Blending, Vertex Alpha Blending, Texture Alpha Blending, Texture Clamping, Texture Mirroring, Texture Wrapping, Rendering to a Window, Mipmap LOD Bias Adjustment, Projected Textures, Volume Textures, Point Primitive Support, Full-Screen Anti-Aliasing, DXT Compressed
Textures
VIDEO FUNKCIE
FULLSTREAM - nová
funkcia použitá pri 9x00-kach. Slúži na zlepšenie kvality streamovaného videa, napr. z internetu. Túto funkciu
podporuje napríklad Real player
VIDEO IMMERSION II spolu s hardvérovým
dekódovaním MPEG- a podporou iDCT a motion compensation slúžia na
prehrávanie DVD vo vysokých rozlíšeniach s malou spotrebou výkonu CPU
Ďalej GPU Radeon 9000 podporuje rôzne druhy filtrovania, konverzií
farebných kanálov, hardvérového dekódovania a
iných funkcií pre prehrávanie videa.
VÝSTUPY
-karta podporuje 2 výstupy
na monitor, príp. LCD (dualhead) s možnosťou
rozdielneho nastavenia rozlíšenia a obnovovacích frekvencií.
-Duálny 400MHz integrovaný RAMDAC s 10-bitovou farebnou paletou na každý
kanál (10-bit bol prvýkrát použitý u Matrox Parhelia, klasicky býva 8-bit)
-Integrovaný 165MHz DVI TMDS transmitter
-TV-výstup s maximálnym rozlíšením 1024x768
-podpora softcéru HYDRAVISION pri nastavovaní
výstupov
|
NVIDIA GF4 Ti 4200
|
Radeon 8500
|
Radeon 9000 Pro
|
Radeon 9000
|
Technológia čipu
|
256-bit
|
256-bit
|
256-bit
|
256-bit
|
Priepustnosť pamäte
|
8,2 GB/s
|
8,8 GB/s
|
8,8 GB/s
|
6,4 GB/s
|
AGP
|
1x/2x/4x/8x pri
novej sérii 4200
|
1x/2x/4x
|
1x/2x/4x/8x
|
1x/2x/4x/8x
|
Pamäť
|
64/128MB
|
64/128MB
|
64/128MB
|
64MB
|
GPU frekvencia
|
250 MHz
|
275 MHz
|
275 MHz
|
250 MHz
|
frekvencia pamätí
|
(514) MHz 64MB
(444) MHz 128MB
|
MHz 275 (550)
|
MHz 275 (550)
|
MHz 200 (400) MHz
|
Vertex Shader
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Pixel Pipelines
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Textúrovéjednotky na pipeline
|
2
|
2
|
1
|
1
|
Počet textúr na textúrovú jednotku
|
4
|
3
|
6
|
6
|
Verzia Vertex Shadera
|
1.1
|
1.1
|
1.1
|
1.1
|
Verzia Pixel Shadera
|
1.3
|
1.4
|
1.4
|
1.4
|
DirectX
|
8.0
|
8.1
|
8.1
|
8.1
|
Optimalizácia pamätí
|
LMA II
|
Hyper Z II
|
Hyper Z II
|
Hyper Z II
|
Počet výstupov
|
2
|
2
|
2
|
2
|
RAMDAC
|
2 x 350 MHz
|
2 x 400 MHz
|
2 x 400 MHz
|
2 x 400 MHz
|
TV-výstup a DVD
Aj bez použitia
softvéru Hydravision sa výstup správal
"slušne". Testoval som TV-výstup na
grafickej karte MSI GeForce Ti 200 64MB, ale musím povedať, že na Radeon
9000 je lepší. Na Ti 200 sa nedala nastaviť vôbec obnovovacia frekvencia a
aj obraz sa mi zdal subjektívne trochu horší. Prehrávanie DVD je na úrovni,
ako býva u ATI zvykom už od triedy Rage128.
Pretaktovanie
Pretaktovával som pomocou programu Powerstrip od tchajwanských Entech.
Jadro čipu sa mi podarilo zdvihnúť na 280MHz stabilne z 250MHz a pamäť na
230MHz z 200MHz. Nie je to nič moc, ale na výkone sa to taktiež veľmi
neprejavilo. Jediné čo sa prejvilo bolo vaäčšie množstvo artefaktov, t.j. grafických chýba, ako
zle umiestnené pixely, alebo polygóny.
|
TESTY
Testoval som trochu
netradične. Kartu som si vyskúšal aj na svojej osobnej mašinke (PC1), aby sa
mohli orientovať napríklad aj tí, ktorí majú podobný stroj a checle by upgradovať. Takisto som samozrejem
testoval aj na nošom stroji (PC2), kde som urobil
viacej testíkov.
PC1
CPU AMD Athlon 600MHz SLOT A 6@100MHz FSB
MB Acorp 7VIA71A KX133 chipset
256MB SDRAM 100MHz PQI 2x128MB
HDD Western Digital Caviar 15,3GB 5400rpm ATA66
CD-ROM TEAC CD540E
integrovaná zvuková karta VIA AC'97 codec
Windows ME SK (DMA zapnuté, VIA 4in1 4.45 Hyperion,
ATI Catlayst 3.0, AGP 4x )
PC2
CPU AMD Athlon XP 2000+
MB Microstar KT266Pro 2
256MB DDRAM 266MHz PQI 1x256MB
HDD Maxtor Diamax 20GB
5400rpm ATA66
CD-R/RW Teac 40x/24x/10x
DVD Sony 16x/10x
integrovaná zvuková karta Avance AC'97 codec
Windows ME SK (DMA zapnuté, VIA 4in1 4.45 Hyperion,
ATI Catlayst 3.0, AGP 4x )
PC1 3D Mark 2001SE
-3D Mark 2001 SE od
madonion.com patrí medzi najvýznamnejšie sharewarové
syntetické benchmarky pre PC využívajúce DirectX
8.1 funkcie. Perfektná grafika, veľa nastavení, systémové informácie a
pohodlné ovládanie. Takto by sa dal zhrnúť 3D Mark. A ešte k tomu možnosť
porovnania s ostatnými testovanými mašinami na nete.
Jediný test, ktorý som robil na svojom stroji, ale s rôznymi nastaveniami.
Nastavenia, ktoré sa opakovali, sú tieto: 32 bitová farebná hĺbka a textúry, triple buffer, 24-bitový Z-buffer, hardvérové transformácie a osvetlenie a
komprimované textúry. Menilo sa rozlíšenie a nastavenie anti-aliasingu.
|
800x600
|
1024x768
|
1280x1024
|
No
FSAA
|
3724
|
3532
|
3276
|
2x
FSAA
|
2939
|
2558
|
2041
|
4x
FSAA
|
2428
|
1674
|
1166
|
Ako vidieť, nie je to
bohviečo. Výkon procesora brzdí výkon grafickej. Pri použití antialiasingu rapídne klesá výkon. No čo už, 600MHz je už
iba kalkulačka.
Urobil som si aj jeden
pokus. Pretaktoval som Athlona
na 666MHz (diabol=111MHz FSPx6 multiplikátor).
Nainštaloval som Win XP, ovládače a nastavenia
systému boli rovnaké. Tu je výstup z 3D Marku:
RESULTS
3DMark Score 3976
Game 1 - Car Chase - Low
Detail 52.0 fps
Game 1 - Car Chase - High
Detail 15.5 fps
Game 2 - Dragothic - Low
Detail 73.8 fps
Game 2 - Dragothic - High
Detail 37.2 fps
Game 3 - Lobby - Low
Detail 59.2 fps
Game 3 - Lobby - High
Detail 25.0 fps
Game 4 - Nature 28.6 fps
Fill Rate (Single-Texturing)
545.1 MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing)
994.2 MTexels/s
High Polygon Count (1 Light) 16.7 MTriangles/s
High Polygon Count (8 Lights) 4.5 MTriangles/s
Environment Bump Mapping 100.0 fps
DOT3 Bump Mapping 67.8 fps
Vertex Shader 53.0 fps
Pixel Shader 90.9 fps
Advanced Pixel Shader 57.7 fps
Point Sprites 15.4 MSprites/s
Oproti predošlému testu
sa výsledok zvýšil o takmer 500 bodov a dosahuje hranicu magických 4000 bodov
(aspoň pre mňa...). Veľmi pekné sú výsledky DirectX 8 a 8.1 testov - 90
obrázkov v Pixel Shaderi
je slušné číslo.
Dosť bolo zábavy so
starou mašinou. Nsadzujeme niečo lepšie. PC2
AquaMark 2.1
Nesyntetický herný benchmark z hry Aquanox
založenej na krass engine. Ako jedna z prvých hier
podporovala DirectX 8 funkcie ako napríklad pixel shader. Hra má veľmi peknú grafiku, objavujú sa tu realtimové nasvietenie a tiene.
Inak ovládače pre grafické nVidia sú 40.79.
AquaMark
|
800x600
|
1024x768
|
1280x1024
|
1600x1200
|
GeForce2
MX 400 32MB
|
17.5
|
12.9
|
7.8
|
3,1
|
GeForce4
MX 420 64MB
|
20.1
|
15.1
|
10.1
|
7.9
|
Radeon 7500 64MB
|
23.9
|
20.3
|
14.2
|
10,1
|
Radeon
8500 64MB
|
46.9
|
42.7
|
30,3
|
21.9
|
Radeon 9000 64MB
|
43.4
|
38.9
|
27.8
|
19.9
|
GeForce3
Ti 200 64MB
|
50.3
|
37.9
|
28.8
|
23.7
|
GeForce
3 Ti 500 64MB
|
59,2
|
51.4
|
36.1
|
27.2
|
GeForce4 Ti 4200 128MB
|
58.5
|
45.8
|
31.2
|
24.3
|
GeForce4 Ti 4600 128MB
|
61,9
|
52.3
|
39.2
|
28.1
|
Výkon v tejto hre je
porovnateľný s Radeon 8500. Zaujímavý je výkonnostný rozdiel medzi GeForce 3
Ti 500 a GeForce 4 Ti 4200/4600. Test som viackrát opakoval a stále sa
objavovali rovnaké výsledky. GeForce 2/4MX a ARdeon
7500 nemajú šancu. Chýba podpora DirectX 8 v hardvéri.
Quake III: Arena
Najklasickejší a
najpoužívanejší OpenGL benchmark.
Veď kto by nepoznal Quake III? Aj ten najzarytejší
odporca FPS strielačiek o ňom musel aspoň
počuť. Pužil som klasické timedemo
001 a nastavenia High Quality.
Quake III
|
800x600
|
1024x768
|
1280x1024
|
1600x1200
|
GeForce2
MX 400
|
86.2
|
52.5
|
32.1
|
22,9
|
GeForce4
MX 420
|
124.2
|
84.7
|
51.8
|
31.8
|
Radeon
7500
|
149.7
|
95.7
|
64.4
|
43.3
|
ATI Radeon 9000
|
182.9
|
156.5
|
109.8
|
72.7
|
Radeon
8500
|
174.4
|
149
|
111.1
|
76.7
|
GeForce3
Ti 200
|
176.3
|
153
|
113.2
|
79.8
|
GeForce3
Ti 500
|
181.3
|
175.4
|
138.9
|
103.2
|
GeForce4
Ti 4200
|
185.4
|
179.2
|
141.6
|
107.5
|
GeForce4
Ti 4600
|
189.8
|
181.5
|
159.2
|
129.2
|
Ako sa zdá, rýchlosť
Radeon 9000, klesá priamo úmerne s rozlíšením. Pri 800x600 dýcha na päty aj
najrýchlejším GeForce 4, ale už pri 1600x1200 ledva dobieha Radeon 8500.
3D Mark 2001 SE
3D
Mark 2001SE
|
800x600
|
1024x768
|
1280x1024
|
1600x1200
|
GeForce2
MX 400
|
3758
|
2748
|
1625
|
1021
|
GeForce4
MX 420
|
4748
|
3593
|
2449
|
1512
|
Radeon
7500
|
4765
|
4237
|
3321
|
2512
|
GeForce3
Ti 200
|
6626
|
6113
|
5033
|
3921
|
Radeon
8500
|
7545
|
6540
|
|
|
Zdroj: www.pc.sk
|